GALLERIET

galleriet

KAREN BLIXEN SOM MALER
Karen Blixen skabte sine billeder i ord, men også i tegnet eller malet form. Hendes håndskrift var i sig selv en smukt formet bevægelse hen over papiret, som om skriftens egen form har historien i sig. Som ung blandede hun ofte sine skriveøvelser med tegnede skitser, som om det ene udtryk var uløseligt knyttet til det andet.

INSPIRERET AF MALERKUNSTEN
Karen Blixen var en forfatter som blev inspireret af malerkunsten: ”Jeg har altid haft svært ved at se, hvordan et landskab egentlig så ud, hvis jeg ikke af en stor maler havde fået nøglen til det.”

Det hele tog sin begyndelse i glæden ved læsningen og forløstes, da hun som syttenårig kom på tegneskole i København hos frøknerne Sode og Meldahl i årene 1902-1903. Det var en åbenbaring for hende at lære perspektivtegning. Den disciplin og lovbundethed, der er knyttet til konstruktiv tegning, blev basis for hendes arbejde som forfatter.

KUNSTAKADEMIET
I årene 1903-1906 gik hun i forberedelsesklassen for kvinder på Kunstakademiet og i 1910 rejste den 25 årige Karen Blixen til Paris, hvor hun gik på kunstskole.

AFRIKANSKE PORTRÆTTER

Karen Blixens breve fra Afrika meddeler kun af og til om kunstneriske aktiviteter. Men resultaterne er nogle fornemme portrætter af indfødte hjælpere på farmen, som vidner om et betydeligt talent og især om indsigt i modellernes personlighed.

BILLEDSKABENDE ORD

Efter Karen Blixen vendte hjem fra Afrika i 1931 blev billederne ikke længere til på papir eller lærred, men i ord. Det var som om alle iagttagelser og al læsning frem til 1934, hvor hendes første bog udkom, herefter måtte finde form i billedskabende ord. Penslen og farverne afløstes af rejseskrivemaskinen og således blev det iagttagede og tegnede billede efterhånden helt integreret i det skrevne billede.