GALLERIET

KAREN BLIXENS BILLEDKUNST

Karen Blixen begyndte allerede som barn at tegne og male. Som ung ville hun være kunstmaler, selvom det var vanskeligt for en kvinde på hendes tid. Hun kom på tegneskole i København som 17-årig i 1902 hos frøknerne Sode og Meldahl. Her gik hun i et år. I årene 1903-1906 gik hun i forberedelsesklassen for kvinder på Kunstakademiet i København.

Karen Blixens billedkunst, Karen Blixens afrikanske portrætter

Det var en åbenbaring for hende at lære perspektivtegning. Den disciplin og lovbundethed, der er knyttet til konstruktiv tegning, dannede sidenhen grundlag for hendes arbejde som forfatter. Hendes håndskrift var et kunstværk i sig selv, og som ung blandede hun ofte sine skriveøvelser med tegnede skitser, som om det ene udtryk var uløseligt knyttet til det andet.

I 1910 rejste hun som 25-årig til Paris i to måneder, hvor hun gik til maleundervisning hos de kendte franske malere, Lucien J.  Simon og Marie August Emile René Ménard. Begge var inspireret af impressionismen, som Karen Blixen holdt særligt meget af.

KAREN BLIXEN SOM KUNSTMALER

Karen Blixen var et visuelt orienteret menneske, hun havde en meget fin farvesans og var et stort talent som kunstmaler. I sine malerier opbygger hun en fortælling for tilskueren, og hun er særligt optaget af det mytologiske og symbolladede. For hende er det kunstneren, der formår at udtrykke det lag af betydning, som andre mennesker måske nok aner men ikke selv kan se. Som hun selv forklarer:

”Jeg har altid haft svært ved at se, hvordan et landskab egentlig så ud, hvis jeg ikke af en stor maler havde fået nøglen til det.”

AFRIKANSKE PORTRÆTTER

I sine breve fra Afrika fortæller Karen Blixen af og til om sine kunstneriske aktiviteter. Hun malede blandt andet en række smukke portrætter af arbejderne på farmen, som vidner om en dyb indføling i modellernes personlighed. I et interview fortæller hun, at ”I mine unge dage ville jeg være maler, og jeg havde dejlige modeller i Afrika. De var ikke glade for at stå model, de troede, at hvis billedet lignede, ville deres sjæl gå over i billedet – så det var jo nok ingen kompliment at de dog ville stå for mig.”

I flere interviews har hun sagt, at det altid kneb med at få tid til at male: ”Ligesom jeg var kommet i gang med det, indfandt mine folk sig og sagde, at der var en okse, der var styrtet eller at der var nogle, der var kommet op at slås.”

Efter at Karen Blixen vendte hjem fra Afrika i 1931, lagde hun pensel og farver til side og fokuserede alene på sit forfatterskab. Karen Blixens sans for det visuelle træder tydeligt frem i hendes fortællinger, hvor hun beskriver landskaber og scenerier så levende og malerisk, at man ser dem for sig.

Et udvalg af Karen Blixens malerier, kultegninger og pasteller kan ses i Galleriet. De øvrige skitser, tegninger og malerier er ophængt rundt om i stuerne på Museet, herunder det markante maleri af en næsehornsfugl. Det hænger i Ewalds Stue.